تجدید نظر سازمان غذا و داروی آمریکا درمورد محصولات غذایی سالم

چرا سازمان غذا و داروی آمریکا قصد دارد تعریف خود از "محصولات غذایی سالم" را تغییر دهد؟ علاوه بر این، بر چسب های تغذیه ای چه تغییرات جدیدی خواهند کرد؟ غذای سالم به چه غذایی اطلاق می شود؟

سازمان غذا و داروی آمریکا تصمیم دارد به ارزیابی مجدد معیارهای غذای سالم بپردازد، این کار به دلیل فشار طرفداران بهداشت عمومی و حتی اعضای صنایع غذایی صورت خواهد گرفت. سازمان FDAدر بیانیه ای اعلام کرد: برای جلب نظرعموم در مورد مشکلات مرتبط با تعریف غذای سالم در آینده ی نزدیک، طرحی را به اجراء خواهد گذاشت، این خبر روز قبل از تغییر برچسب های تغذیه ای ازطرف  FDAاعلام شد. همانطور که در خبرهای قبلی اعلام گردید بر چسب اطلاعات تغذیه ای دچار تغییرات  عمده ای شده است از جمله اعداد کالری بزرگتر نوشته شده و مقدار قند افزوده بر روی برچسب در ناحیه ی خاصی اعلام می شود. تغییر معیارهای سلامت مواد غذایی منجر به تغییر انتخابهای افراد در فروشگاه های موادغذایی خواهد شد. در حال حاضر، تعریف غذای سالم از طرف این سازمان بر اساس معیارهای  تعیین شده در سال 1994 صورت می گیرد که شامل:

·        داشتن مقادیرکم چربی و مقدار چربی اشباع، سدیم و کلسترول پایین باشد.

·        باید دارای حداقل 10درصد از مقدار مورد نیاز روزانه ی ویتامین A، ویتامین C، آهن، کلسیم، پروتئین یا فیبر باشد.

با توجه به پیشرفت تحقیقات تغذیه ای، علومی که اساس تعیین معیارهای غذای سالم در سال 1994 بودند، مورد سوال قرار گرفته است. در گزارشی که در مجله ی وال استریت منتشر شد به این نکته اشاره گردید که سازمان FDAدرمعیارهای غذای سالم خود در سال 1994 تنها بر"کم چرب بودن" تکیه دارد و اشاره ای به "محتوای قندی" محصولات که اکثر متخصصان سلامت برآن تاکید دارند، نشده است. درحقیقت  بسیاری از متخصصان درحال حاضر، بر نقش شکر افزوده در رژیم غذایی ما و تأثیر آن بر سلامت جامعه تاکید می کنند. همچنین شواهد روزافزونی در مورد چربیهای خوب(آجیل ها، دانه ها، روغن زیتون و روغن ماهی) بدست آمده است که می تواند سلامت ما را از راه های معنی داری بهبود بخشد.

 حامیان تغییر تعریف غذای سالم به تضاد بین برچسب FDAو توصیه های ورزات کشاورزی آمریکا  برای غذای سالم برای بزرگسالان (که تحت عنوان MyPlateآمده است)، اشاره دارند. براساس توصیه های ورزات کشاورزی: میوه جات، سبزیجات، غلات کامل سبوس دار و محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب انتخابهای سالمی هستند این موارد شامل مواد پروتئینی نظیر مرغ، ماهی، حبوبات، تخم مرغ، آجیل و گوشتهای بدون چربی می باشند، انتخاب غذاهایی که چربی اشباع، سدیم و شکر افزوده ی آنها کم است، در این دستورالعمل توصیه شده است.  تحت دستورالعمل فعلی FDA، برخی از غذاهای موجود در فهرست "MyPlate" از جمله ماهی و آجیل به عنوان غذاهای سالم تعریف نمی شوند. با این حال بسیاری از غذاهای حاوی شکر افزوده ی زیاد هنوز از نظر فنی با معیارهای FDA، سالم معرفی می شوند.

در نهایت مفهوم غذای سالم بخصوص برای افراد  دیابتی می تواند از یک فرد به فرد دیگر تفاوت داشته باشد، سردبیر ارشد این مجله  Adam Brownدر فرمانهای تغذیه ای  خود اعلام  کرده است: بهتر است فرد استراتژیهای غذایی را که برای او بهترعمل می کنند، انتخاب کند. Adam Brownدر فرمانهای تغذیه ای خود به محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها به 30 گرم درهر وعده، مصرف بیشتر سبزیجات، نوشیدن بیشتر آب و چای شیرین نشده و پختن غذاها درخانه اشاره دارد.

منبع:http://diatribe.org/fda-plans-rethink-healthy-food#sthash.SHMbEfq8.dpuf